Koronavirus a business continuity
Situace v souvislosti s pandemií choroby Covid-19 způsobené novým typem koronaviru se mění každým dnem. Virus samotný a opatření proti šíření nákazy již mají, a zcela jistě budou dále mít, na firmy silně negativní dopady.
V současné situaci je nutné myslet především na zdraví své, svých blízkých, okolí a veřejnosti. Přesto by nebylo dobré zapomenout, že i když vaše firma netvoří například páteř národního hospodářství či není subjektem kritické infrastruktury, její ochromení následkem nepředvídatelné události s globálními dopady může být v řadě případů likvidační.
Klíčem k adaptaci firmy na mimořádné okolnosti je efektivní řízení kontinuity podnikání (business continuity – BC). Jde nejen o existenci plánů aktivovaných v případě krize, ale zejména nastavení komplexního systému, který je „žitý“ celou firmou.
Níže jsme pro vás připravili několik tipů, které vám k vytvoření efektivního BC systému mohou pomoci:
1. Vytvořte funkci BC manažera
Zda půjde o samostatné oddělení/pověřeného pracovníka, nebo funkci delegujete na konkrétní již fungující jednotku (logicky se nabízí bezpečnostní manažer/oddělení), není podstatné. Nastavte ale jasné pravomoci a úkoly, komunikační kanály a postupy. Vytvořte systém pravidelných schůzek nebo agendu BC zařazujte jako jeden z bodů firemních porad.
2. Definujte aktiva
Rozhodněte, co je pro vaši společnost z pohledu nepřerušeného chodu a odolnosti vůči hrozbám klíčové a co ne. Takto nadefinovaná kritická aktiva musí být v případě krize bezpodmínečně zachována. Bez ostatních se firma dočasně obejde.
3. Zpracujte si krizové scénáře a plány
Mějte zpracovány krizové scénáře a plány, které přehledně definují, jak se hrozby budou vyvíjet v čase a jak na ně reagovat. Několik příkladů: co dělat, pokud bude klíčový vrcholový manažer, zodpovědný za strategický projekt, dlouhodobě „vyřazen“; jak reagovat v případě epidemie, kdy není možné část výroby přesunout do dalších poboček obchodního řetězce, jak reagovat na případy sabotáže ve výrobě atd.
4. Věnujte pozornost kyberprostoru
Řada firem s cílem omezit šíření koronaviru a zajistit alespoň rámcové fungování vlastního podnikání se rozhodla umožnit svým zaměstnancům práci z domova a je zřejmé, že současnou pandemií vyvolaný trend pracovníků odeslaných na home office může být předzvěstí kolosálního přesunu pracovních činností do online prostředí. To přináší zejména v těch společnostech, kde vzdálená práce vyžaduje přístup do firemní sítě, nová a zcela zásadní rizika pro BC.
5. Nesnažte se vyhnout „černým labutím“
Pandemie koronaviru představuje typickou „černou labuť.“ Tedy událost vzácnou, s mimořádným dopadem a retrospektivně předvídatelnou. Každá krize dříve či později odezní, poučení ale často vyústí v přípravu na minulé války. Jinými slovy, zvládnutí krize nás vede k dojmu, že „víme, jak na to“ a jak krizi příště předvídat. V tom je skryta past. Zde tedy zrekapitulujme všechny předchozí teze. Cílem BC by tak nemělo být snažit se najít odpověď, jak se příští krizi vyhnout, ale naopak, jak ji projít s co nejmenšími kritickými ztrátami a ideálně zesíleni.
Článek pro vás připravil:
Ondřej Šlechta
Manažer služeb korporátní bezpečnosti
slechta@topsecurity.cz
+420 704 870 910
Napište nám
Máte zájem o naše služby? Potřebujete poradit v oblasti bezpečnosti? Zeptejte se nás. Navrhneme Vám vhodné řešení.
Odpovíme do 24 hodin.
Stáhněte si naši firemní prezentaci a nabídku služeb ve formátu PDF.
S námi pomáháte
Je pro nás důležité, aby z našeho úspěchu měli radost a užitek i ti, kteří to
v životě nemají snadné. Proto naše bezpečnostní agentura pomáhá
a podporuje například pediatrické oddělení Fakultní nemocnice v Motole.
Kariéra v bezpečnostní agentuře
Naši zaměstnanci patří k nejlépe vyškoleným v ČR. Nabízíme řadu firemních benefitů.
Zajímavé firemní akce, zázemí stabilní bezpečnostní agentury, která funguje již více než 20 let.
Našich zaměstnanců si vážíme.